błotnik

Kiedy naprawa, a kiedy wymiana błotnika?

Jednym z elementów nadwozia jest błotnik samochodowy. Błotnik samochodowy spełnia dwie podstawowe funkcje. Po pierwsze, chroni koła przed brudem, błotem i wodą - aby błotnik spełniał tę funkcję, musi być precyzyjnie dobrany do zawieszenia koła i rozmiaru. Drugą funkcją błotników samochodowych jest ochrona koła przed uderzeniami i uszkodzeniami mechanicznymi, które mogą wystąpić podczas jazdy samochodem. Należy pamiętać, że błotniki samochodowe stosunkowo często ulegają uszkodzeniu w wyniku korozji, zarysowań, kolizji itp. Wymiana błotnika w samochodzie nie wydaje się bardzo skomplikowanym zadaniem. Warto dowiedzieć się jednak czy lepiej wymienić, czy naprawić błotnik?

Błotnik - co to za element?

Błotnik to element bardzo podatny na różnego rodzaju uszkodzenia. W pewnym momencie trzeba będzie wybrać czy lepsza będzie wymiana, czy naprawa błotnika. Z biegiem czasu na każdym materiale pojawią się małe wgniecenia, zużycie lub korozja. W przeciwieństwie do tylnego błotnika, przedni błotnik nie jest sztywno połączony z poszyciem dachu i jego słupkami. Z reguły wymiana nie jest trudna, a łatwiej uniknąć poważnej ingerencji w karoserię. Po długim okresie użytkowania pojazdu błotniki zwykle noszą ślady korozji postojowej i zużycia. Możesz zostawić takie ślady użytkowania lub wymienić błotnik na nowy i go pomalować.

Korozja błotnika - na co trzeba uważać?

Pojawienie się rdzy na błotniku jest niepokojącym sygnałem dla właścicieli pojazdów. Oznacza to konieczność kosztownych napraw. Problem nasila się wraz z wiekiem samochodu. Korozja metali to nic innego jak proces utleniania, który tworzy warstwę rudy zwaną rdzą. Zjawisko to jest związane z zanieczyszczaniem powierzchni. Producenci samochodów używają podkładów i farb do ochrony karoserii przed rdzą, ale z czasem ulegają one degradacji. Rdza powstaje w wyniku otarć elementów karoserii przez drobne przedmioty, uderzeń, oraz narażenia na chemikalia zawarte w soli drogowej. Pierwsze oznaki korozji są zwykle łatwe do usunięcia i niedrogie. Należy jednak pamiętać, że im starszy samochód, tym więcej elementów pokryje się rdzą - co znacząco podniesie koszt naprawy.

Wymiana błotnika na nowy - wady i zalety

Gdy na błotnikach zauważymy pojawiające się ogniska korozji, to często decydujemy się na wymianę błotników na nowe. Zdejmowanie błotników jest tak łatwe, że można to zrobić samodzielnie, bez pomocy blacharza. Największe zalety wymiany błotników na nowe to: szybka przeprowadzona praca - wymiany możesz dokonać samodzielnie i nie powinna ona długo zająć, zastosowanie oryginalnej części - zapewnia bardzo dobrą ochronę przed korozją, pod warunkiem, że elementy są ocynkowane fabrycznie, znalezienie oryginalnej części na rynku wtórnym w takim samym kolorze bez konieczności lakierowania. Z drugiej strony należy też pamiętać o wadach wymiany nadkoli na nowe. Jedną z nich jest stosunkowo kosztowna wymiana, ponieważ trzeba kupić cały element blaszany i często odmalowywać. Należy również pamiętać, że kiepskie części zamienne do nadkoli są słabo zabezpieczone przed korozją i często są źle obrobione, co utrudnia montaż. Zamiast wymieniać błotnik na nowy, możesz sam naprawić uszkodzone elementy. Decydując się jednak na naprawę błotnika, należy wziąć pod uwagę, że rdza prawdopodobnie powróci w ciągu kilku lat, chyba że elementy zostaną profesjonalnie zabezpieczone przed korozją. Jeśli zdecydujesz się na zakup nowego błotnika, to możesz zapoznać się z ofertą strony https://automotors.eu/Blotniki-c429.

Kiedy naprawa błotnika, a kiedy wymiana?

Błotniki nie nadają się do naprawy i należy je wymienić na nowe, jeśli mają duże dziury. W takiej sytuacji naprawa może stać się nieopłacalna. Wymiana błotników to bardzo dobra opcja, jeśli zdecydujemy się na pomalowanie fabrycznie ocynkowanych elementów, które są skutecznie zabezpieczone przed korozją. Z drugiej strony naprawa błotników to opcja budżetowa, a pojawienie się pierwszych ognisk korozji zwykle oznacza słabą ochronę przed rdzą, która w niedalekiej przyszłości może zająć inne miejsca w nadkolach. Inaczej wygląda sytuacja, gdy rdza jest spowodowana wyłącznie mechanicznym zniszczeniem bariery antykorozyjnej np. rysami na lakierze. W takich sytuacjach naprawa ma sens zarówno pod względem ekonomicznym, jak i jakościowym.