dźwig

Jak działa żuraw wieżowy?

Żurawie wieżowe są wykorzystywane do budowy masywnych budynków. Proces ten jest często dość długi i może trwać rok lub dłużej, w zależności od wysokości budynku. Do niedawna budowanie w górę nie było tak łatwe, ale żurawie wieżowe otworzyły wiele nowych możliwości. Ale jak działa żuraw wieżowy? W tym artykule omówimy podstawowe części żurawia wieżowego oraz to jak działają.

Żuraw wieżowy - działanie. Dlaczego jest stabilny?

Moment bezwładności ładunku w żurawiu wieżowym jest ważnym aspektem stabilności żurawia. W przeciwieństwie do innych typów żurawi, żurawie wieżowe są w stanie podnosić ogromne ciężary na duże odległości. Ich stabilność zależy od zastosowania dużej betonowej podstawy, zwykle 10 x 10 metrów, która ma nośność 180 ton. Ta betonowa podstawa zapewnia stabilny środek ciężkości dla żurawia. Obecność przeciwwag w żurawiu wieżowym również zapewnia stabilność niezbędną do podnoszenia i opuszczania ogromnego ładunku.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na stabilność żurawia jest odległość między ładunkiem a masztem. Umieszczając cięższe ładunki bliżej masztu, minimalizuje się siły wywołujące przewracanie. Aby uniknąć przeciążenia żurawia, instaluje się na nim wyłącznik krańcowy momentu obciążenia. Wyłącznik ten mierzy wielkość siły, która spowodowałaby upadek dźwigu, i ostrzega operatora, gdy próg ten zostanie przekroczony. Przeciwwagi natomiast są umieszczone na szczycie dźwigu.

Jak działa żuraw wieżowy?

Ogólnie rzecz biorąc, żuraw wieżowy ma dwa główne elementy: wysięgnik, który przenosi ładunek i przeciwwagę, która wspiera system balastowy. Przeciwwagi są również wykorzystywane do równoważenia pędu generowanego przez ładunek. Te dwa elementy współpracują ze sobą, aby zapewnić stabilność żurawia wieżowego. Przeciwwagi są kluczowe dla zapewnienia bezpiecznej i udanej pracy żurawia. 

Przeciwwagi to stałe lub zmienne masy, które znajdują się na szczycie żurawia wieżowego. Równoważą one ładunek i stabilizują żuraw wieżowy. Maszt żurawia wieżowego jest w zasadzie kolejną dźwignią. Aby zapewnić stabilność żurawia, należy zbudować dla niego fundament. Beton wylewa się na kilka tygodni przed przyjazdem żurawia i utwardza przed montażem.

Główną funkcją przeciwwag jest zrównoważenie obciążenia żurawia wieżowego podczas podnoszenia ciężkich ładunków. Aby zrównoważyć ładunek, przeciwwagi powinny mieć odpowiednią masę i odległość od punktu obrotu. Przeciwwaga o większej masie lub momencie przewróci się na stronę dominującą. Dlatego właśnie przeciwwagi mają tak kluczowe znaczenie. 

Wysięgnik i przeciwwaga

Wysięgnik i przeciwwaga są integralnymi częściami żurawia wieżowego, umożliwiającymi jego działanie. Wysięgnik to część żurawia, która wystaje przed wieżę i jest połączona z zespołem obrotowym. Przeciwwaga również wystaje z przeciwnego kierunku i składa się z dużych betonowych bloków. Wysięgniki w żurawiach wieżowych mogą być poziome lub pionowe, a ich konfiguracja zależy od typu wieży i wysięgnika.

Wieża jest przymocowana do podstawy, która może również zawierać urządzenie obrotowe i głowicę wieży. Podczas montażu, wieża powinna być prawidłowo umieszczona w części bazowej. Wysięgnik powinien być przymocowany do głowicy wieży przed jej podniesieniem. Gdy wysięgnik znajduje się na swoim miejscu, powinien być zabezpieczony przez przymocowanie go do cięgien wysięgnika. Urządzenia wzmacniające i blokujące powinny być zainstalowane przed podniesieniem wieży i przykręceniem jej na miejscu. Specjalnie wzmocnione sekcje wieży muszą być umieszczone tam, gdzie jest to wymagane, a jeśli żuraw ma być używany na otwartym terenie warto się zaopatrzyć w wiatromierz. Taki sprzęt można kupić tutaj https://sklep.corleonis.pl/pl/wyposazenie-kabiny/461-wiatromierz-bezprzewodowy-.html

Kontr wysięgnik w żurawiu wieżowym to metalowa konstrukcja kratowa w kształcie trójkąta, która służy temu samemu celowi co wysięgnik: zapewnieniu zasięgu żurawia. Ta część jest często wyposażona w linkę bezpieczeństwa oraz karabinek do mocowania jej do pasa bezpieczeństwa. Oscyluje w zakresie 30-35% swojej długości. Przeciwwagi są zamocowane na końcu przeciwwagi i przymocowane do obszaru masztu po przeciwnej stronie niż połączenie z wysięgnikiem.