Co ile wymieniać pasek rozrządu? Ile to kosztuje?

Układ rozrządu pełni kluczową rolę w sprawnym działaniu każdego silnika tłokowego. Stanowi złożony mechanizm wymagający wyjątkowej opieki, ponieważ wszelkie zaniedbania mogą skutkować poważnymi awariami. Aby cieszyć się sprawnym samochodem pasek rozrządu musi być odpowiednio napięty i nie może być uszkodzony. Użytkowanie pojazdu sprawia, że ta część mechaniczna jest znacznie przeciążona. Zużycie paska rozrządu jest ciężkie do zdiagnozowania, ponieważ kierowca rzadko zagłębia się w to, co dzieje się pod maską auta. Właśnie dlatego należy regularnie wymieniać pasek rozrządu.

 

Co wchodzi w skład wymiany rozrządu?

Wymiana rozrządu to czynność eksploatacyjna, o której powinien pamiętać każdy posiadacz pojazdu mechanicznego. Zaniedbanie tej kwestii może skutkować nawet całkowitym zniszczeniem silnika, którego koszt wymiany może sięgać kilku tysięcy złotych. Wiele osób zastanawia się, co obejmuje wymiana rozrządu. Oczywiście podstawą jest pasek rozrządu, jednak bardzo często jednocześnie wymienia się pompę wody. To właśnie jej nieprawidłowe działanie stanowi jedną z najczęstszych przyczyn awarii paska. Dodatkowo wymianie warto poddać napinacze i rolki prowadzące. Doświadczony mechanik pracujący w prestiżowym warsztacie samochodowym wykona przegląd auta i stwierdzi, które części wymagają zmiany. Takiego znajdziesz na pewno na stronie salonu https://motocentrum24.com.pl/wymiana-rozrzadu/.

 

Ile trwa wymiana rozrządu, skoro należy wymienić tyle części? Wszystko zależy od rodzaju silnika, jednak jeśli nie jest skomplikowana nie zajmie dłużej niż 3 godziny. W przypadku prostych konstrukcji może wynosić nawet godzinę, lecz nie sposób dokładnie przewidzieć ostatecznego czasu trwania. Może się okazać, że konieczne będzie wyjęcie silnika, wówczas czas serwisowania wydłuży się nawet do kilku dni. Serwis auta obejmuje weryfikację, czy rozrząd nie jest uszkodzony i czy nie zaszło zjawisko “zmęczenia materiału” (jego pękanie pod wpływem zmieniających się naprężeń). Ciężko jest sprawdzić to wszystko samodzielnie w przydomowym garażu - szczególnie osoby niedoświadczone nie powinny decydować się na ten krok. Bezpiecznym rozwiązaniem jest oddanie samochodu do warsztatu mechanicznego.

 

Wymiana rozrządu - co ile?

Częstym pytaniem użytkowników pojazdów mechanicznych jest pytanie - co ile wymiana rozrządu? Na konieczność wymiany paska rozrządu mogą wskazywać:

  • nierówna praca silnika
  • hałasy dobiegające spod obudowy
  • szarpanie pojazdem

Jednak nie tylko. Znacznie bezpieczniej i optymalniej jest regularnie wymieniać pasek rozrządu, a nie w momencie, gdy jest to już ostateczność. Zaleca się, aby ta czynność serwisowa w autach napędzanych benzyną była wykonywana co 120-150 tysięcy przejechanych kilometrów lub co 5 lat. Można również sugerować się zaleceniami producenta, ponieważ niektórzy wskazują na konieczność tej czynności już co 100 tysięcy kilometrów. Należy pamiętać, że do awarii paska rozrządu może dojść znacznie szybciej, co zależy od sposobu użytkowania pojazdu. Rozrząd w dieslu jest nieco trwalszy, jednak zaleca się jego wymianę na podobnych warunkach.

 

Ile kosztuje wymiana rozrządu?

Ostateczna cena wymiany rozrządu zależy od wielu czynników, głównie ilości zmienianych części, marki i roku produkcji auta oraz prestiżu i lokalizacji serwisu mechanicznego. Na ogół przedział oscyluje wokół 500-1500 zł, jednak w wielu miastach można spotkać ceny znacznie niższe, wynoszące nawet około 200 zł. Koszt wymiany rozrządu w autoryzowanych salonach będzie nieco wyższy. W skład ceny wchodzi koszt części wymiennych oraz robocizna, czyli czas poświęcony na czynności. Warto wiedzieć wcześniej ile kosztuje wymiana paska rozrządu, aby przygotować się na wydatek. Udając się do mechanika można spytać o przewidywany przedział cenowy. Wybierając serwis samochodowy nie należy jednak w pierwszej kolejności kierować się ceną, lecz doświadczeniem specjalistów. Od układu rozrządu zależy funkcjonowanie całego samochodu. Profesjonalna wymiana paska rozrządu umożliwi ochronę auta przed ewentualnymi poważniejszymi awariami, których koszt naprawy z pewnością przewyższy wymianę układu rozrządu.